احتمال مرگ و جراحت در تصادف با چه سایز خودروهایی بیشتر است؟
بر اساس آمار خسارات جانی در تصادفات خودرویی آمریکا ، با کوچک شدن سایز بدنه ، احتمال آسیب فیزیکی و مرگ سرنشینان افزایش پیدا میکند .
بنیاد بیمه و امنیت بزرگ راههای آمریکا، خودرو های دخیل در تصادفات سال ۲۰۱۴ این کشور را مورد بررسی قرار داده است . بر طبق این تحقیق ، خودرو های کلاس کامپکت بیشترین آمار مرگ سرنشینان را به همراه داشتهاند و در سمت مقابل ، مدلهای کلاس لوکس کمترین میزان جراحات منجر به فوت را نشان میدهند .
در میان خودرو های کامپکت ، مینی های چهاردر با آمار ۸۷ کشته در یک میلیون ، مرگ آورترین خودرو های آمریکا بودهاند . بالاترین میزان امنیت جانی هم به شاسی بلندهای فولسایز و لوکس اختصاص داشته که ۶ کشته در میلیون بوده است . در مجموع ، احتمال مرگ هر شهروند آمریکایی در خودرو ، ۳۰ نفر به یک میلیون گزارش شده است .
مرگ آورترین خودروی آمریکا در سال ۲۰۱۴، مدل اکسنت از هیوندای بوده که از هر ۱ میلیون دستگاه ، ۱۰۴ سرنشین خود را از دست داده است . مدل ریو از کیا با آمار ۱۰۲ کشته در میلیون ، رتبهی دوم لیست را در اختیار دارد و مدل GT86 از تویوتا ، شاخص ۱۰۱ را به دست آورده است . دیگر خودرو های کشندهی بازار آمریکا عباتند از : شورولت اسپارک (جانشین مدل ماتیز) ، نیسان ورسا ، فورد فیستا ، کیا سول ، دوج چلنجر ، نیسان تایتان ، نیسان سنترا ، فورد فوکوس ، کرایسلر 200 و هیوندای جنسیس .
جالب است بدانید که خودرو هایی با تیراژ بالا در آمریکا وجود دارند که حتی یک کشته در سال ۲۰۱۴ نداشتند . این مدلها ، مثل آئودی Q7، جیپ چروکی ، مزدا CX-9 ، مرسدس بنز کلاس M ، فولکس واگن تیگوان ، فورد اکسپلورر ، لکسوس RX و وانت تویوتا تاکوما ، عموما در کلاس کراس اوور و شاسی بلند هستند . در میان سواری ها ، مثل سالهای گذشته ، خودرو های بیام و سری 5 و مرسدس کلاس E ، همراه با لکسوس CT-200h ، کمترین میزان فوت سرنشینان را داشتهاند .
دیگر نکته مهم در آمارهای ارائهشده توسط بنیاد بیمه و امنیت بزرگ راههای آمریکا (IIHS) ، تمرکز بر خودرو های مدل ۲۰۱۲ به بعد است . از سویی دیگر ، خودرو هایی که مدل قبل از ۲۰۱۱ ساخته شدهاند ، اما فناوری ایمنی و طرح بدنهی آنها تا سال ۲۰۱۴ تغییر نکرده است نیز در این تحقیق لحاظ شدهاند . علاوه بر این ، تمامی مدل هایی که در این فهرست حضور دارند ، آمار فروش بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه در سال را به همراه داشتهاند .
بنیاد بیمه و امنیت بزرگ راههای آمریکا اعلام کرده است که نمودار مرگ و جراحات در تصادفات این کشور ، در حال افزایش است و در سال ۲۰۱۵ ، حدود ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر شده است . این نهاد پیشبینی میکند که آمار فوت در تصادفات آمریکا روند افزایشی خود را حفظ کند ، اما با رشد فناوری های ایمنی و امکانات جادهها در سال جدید ، با شیب ملایم تری در مقایسه با سالهای قبل کاهش داشته باشد .
در پایان این مطلب ، نباید فراموش کرد که افراد استفادهکننده از خودرو های مختلف ، در آمار تصادفات آنها شریک هستند . به عنوان مثال ، سرنشینان هیوندای اکسنت عموما قشر جوان و دانشجویان هستند که نه تنها تجربهی رانندگی کمی به همراه دارند ، به دلایل اقتصادی ، حداقل آپشنهای ایمنی را خریداری میکنند . این موضوع ، استفادهکنندگان از دوج چلنجر و تویوتا GT86 را نیز شامل میشود ، چراکه این افراد عموما به رانندگی اسپرت با سرعت بالا علاقه مند هستند . با این اوصاف ، میتوان رانندگان خودرو های لوکس و شاسی بلند را افرادی میان سال با سبک رانندگی آرام و محتاط در نظر گرفت که همراه با فناوری بالا و آپشن های ارزشمند ایمنی در مدل های این کلاس ، کمترین آمار مرگ را ارائه میکنند .