ارائه پوشش بیمه‌ای مازاد شخص ثالث

رئیس مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمه مرکزی از عرضه محصول تازه‌ای در سبد بیمه خبر داد که به ‌طور ویژه برای حل مشکلات مربوط به خودروهای نامتعارف طراحی شده است . این طرح به صاحبان خودروهای گران ‌قیمت کمک می‌کند تا در زمان وقوع تصادفات بتوانند از جبران خسارت وارده به وسیله نقلیه خود اطمینان پیدا کنند .

وی در توضیح مفهوم خودروی نامتعارف گفت : بر اساس قانون بیمه شخص ثالث ، خودرویی نامتعارف محسوب می‌شود که قیمت آن بیش از ۵۰ درصد سقف تعهدات بدنی ( نصف دیه مرد مسلمان در ماه حرام ) باشد . خودروهایی که ارزش آن‌ها پایین‌تر از این رقم است، متعارف به شمار می‌آیند .

وی گفت : آمار دقیق تعداد این خودروها موجود نیست ، اما تعیین حق بیمه شخص ثالث بر اساس فاکتورهای متعددی از جمله نوع خودرو ، گروه‌بندی آن و سوابق خسارتی صورت می‌گیرد . در عین حال ، افزایش حق بیمه همواره کمتر از رشد میزان دیه بوده است . از طرفی با اشاره به ضریب خسارت بالای رشته بیمه شخص ثالث گفت ، خسارت پرداختی از حق بیمه دریافتی بیشتر است . یعنی اگر ۱۰۰ واحد حق بیمه دریافت شود، معمولاً بیش از آن خسارت پرداخت می‌کنیم . این شرایط ناشی از تکالیف قانونی و ضرورت حمایت از اقشار کم‌ برخوردار است که مانع از اعمال نرخ واقعی در حق بیمه می‌شود .

وی در ادامه افزود : مطابق قانون مصوب مجلس، خسارت وارد به خودروهای نا متعارف فقط تا سقف خسارت متناظر خودروهای متعارف قابل جبران است و بیش از آن، شخص مسبب حادثه یا شرکت بیمه مسئولیتی ندارد. برای جبران مازاد خسارت ، دارندگان خودروهای نا متعارف می‌توانند از بیمه بدنه استفاده کنند . پس از اجرای قانون جدید بیمه شخص ثالث ، دستورالعملی صادر شد که اگر خودروی نا متعارف بیمه بدنه داشته باشد ، خسارت مازاد آن از محل بیمه بدنه جبران شود . در گذشته رویه‌ های متفاوتی میان شرکت ‌های بیمه وجود داشت ، برخی این خسارت ‌ها را جزو سوابق خسارتی بیمه‌گذار ثبت می‌کردند و این موضوع باعث افزایش حق بیمه ، بیمه بدنه در تمدید سال بعد می‌شد . در حالی که برخی دیگر از شرکت ها مانند شرکت بیمه ایران این خسارت ‌ها را به‌عنوان سابقه خسارتی لحاظ نمی‌کردند و تخفیف عدم خسارت مشتری از بین نمی‌رفت .

وی با اشاره به ابلاغ بخشنامه جدید بیمه مرکزی در تاریخ ۵ شهریور ۱۴۰۴ اظهار داشت : در این بخشنامه تصریح شده که هیچ منع مقرراتی برای نادیده گرفتن خسارت‌ های پرداختی از محل بیمه بدنه در سوابق بیمه‌گذار وجود ندارد . بنابراین شرکت ‌های بیمه می‌توانند در صورت تمایل ، این خسارت‌ ها را جزو سابقه بیمه‌گذار محسوب نکنند . اگر شرکتی بخواهد خلاف این عمل کند ، موظف است در زمان فروش بیمه ‌نامه بدنه موضوع را به اطلاع مشتری برساند تا حقوق بیمه ‌گذاران حفظ شود .

وی تأکید کرد : این تصمیم بیمه مرکزی موجب اطمینان خاطر مالکان خودروهای نا متعارف می‌شود و همچنین از بروز اختلافات حقوقی جلوگیری خواهد کرد . در گذشته برخی پرونده ‌ها در شوراهای حل اختلاف و محاکم قضایی مطرح می‌شد ، اما اکنون با شفاف شدن تکلیف بیمه‌ گذاران ، این اختلافات به ‌شدت کاهش خواهد یافت .

رئیس مرکز مدیریت ریسک و تدوین مقررات بیمه مرکزی در پایان گفت : هدف ما ایجاد آرامش برای بیمه‌گذاران و کاهش مشکلات اجتماعی و حقوقی در حوزه بیمه شخص ثالث است . بنابراین هم مالکان خودروهای نا متعارف و هم شرکت ‌های بیمه باید از جزئیات این دستورالعمل آگاه باشند و در زمان خرید بیمه ‌نامه بدنه ، سیاست ‌های شرکت بیمه به روشنی به اطلاع مشتری برسد .

جهت صدور بیمه نامه خود در اسرع وقت در محدوده ظفر ، میرداماد ، نفت با نمایندگی 6027 بیمه ایران با شماره های 26404205 و 26404206 تماس حاصل نمایید .