خسارت 280 میلیارد تومانی روزانه تصادفات
بر اساس آخرین آمارها در سال گذشته بیش از ۱۷هزار نفر از ایرانیان در تصادفات جادهای جان خود را از دست دادهاند و در نیمه اول امسال تعداد فوتی های تصادفات به نزدیک ۱۰هزار نفر رسید . این سوانح البته در کنار زیانهای جسمانی ، روحی و روانی بسیار برای هموطنانی که در معرض آن قرار میگیرند ، خسارت های ناشی از سوانح رانندگی بسیار نگرانکننده است ، اقتصاد ایران سالانه نزدیک به ۸درصد تولید ناخالص ملی از تصادفات خسارت میبیند .
همچنین طی روزهای گذشته در جلسهای که کمیسیون اصل نود مجلس برگزار کرد ، میزان پرداخت خسارت بیمه در سالجاری ۱۶هزارمیلیارد تومان برآورد شده و در این جلسه گفته شده که حداقل خسارت تصادفات و سوانح در ایران روزانه ۴۴میلیارد تومان برآورد میشود .
در هر تصادف ضرر و زیانهای مادی عیان مانند زیان های حاصل از آسیب وسیله نقلیه و هزینه های درمانی است . اما زیان های مزمن حاصل از این تصادفات که مواردی چون بیسرپرست شدن افراد ، زیان های روحی و از کارافتادگی آنها در پی این موضوع ، زیان هایی که در پی از کارافتادگی های جسمی است و موارد دیگری از این دست وجود دارد که در محاسبات ارقام زیان اقتصادی حاصل از سوانح رانندگی دیده نمیشوند و بر این اساس که مبنای درستی بر محاسبات هزینه های وارده در این موارد وجود ندارد .
بر اساس اعلام بیمه مرکزی ، حوادث رانندگی بیمه شخص ثالث را در ایران زیانده کرده است و حالا سالانه حدود ٧٠٠میلیارد تومان ضرر و زیان از ناحیه این بیمه نامه به شرکت های بیمه ای ایران وارد میشود . البته طبق آخرین آمار صنعت بیمه ایران ، تعداد وسایل نقلیه موتوری درحال تردد بیش از ۳۶میلیون است و فقط حدود ٥٠درصد از وسایل حمل و نقل موتوری بیمه نامه دارند . در واقع اگر تمامی وسایل حمل و نقل موتوری ایران از بیمه نامه برخوردار بودند ، میزان خسارات رقم سنگینتر و درشت تری میشد . نکته آماری جالب دیگر درباره تصادفات رانندگی این است که فقط ١٥درصد رانندگان ایرانی پرریسک هستند و همین جمعیت توانسته اند شرکت های بیمه ای را زیانده کنند و رقم سنگینی خسارت به اقتصاد ایران وارد کنند . زیان سنگین بیمه های شخص ثالث به حدی است که شرکت بیمه ای بزرگی مانند شرکت بیمه ایران اعلام کرده که ٩٥درصد زیانش مربوط به بیمه شخص ثالث است .
بر اساس اعلام پلیس راهور، هر تصادف رانندگی منجر به فوت ، معادل 1/5 میلیارد تومان خسارت به کشور وارد میکند. این درحالی است که روزانه به طور میانگین 55 نفر در حوادث رانندگی فوت میکنند . البته گفته میشود آمارهای فوتی تصادفات رانندگی تنها مربوط به فوتیهای سر صحنه تصادف است و مرگ هایی که بعد از آن در بیمارستان اتفاق میافتد به حساب این آمار گذاشته نمیشود . در واقع با این آمار هزینه تصادفات رانندگی در ایران هرروز حدود ٢٨٠میلیارد تومان است که رقم بالایی است .
مدیرعامل صندوق تأمین خسارتهای بدنی در نشست دی ماه امسال ، کشتههای رانندگی در ایران را به کشته های جنگ جهانی تشبیه کرد و گفت : تنها درسال گذشته صنعت بیمه در کشور ١٣هزارمیلیارد تومان در قبال رفتار غیرقابل وصف ما ایرانی ها برای جبران تنها بخشی از خسارت جانی و مالی پرداخت کرده است که تخصیص درصدی از این اعتبار در کارهای علمی یا فعالیت های زیر بنایی از بنای بایر، عمارتی آباد میساخت . او گفت : بیمه با ملاحظات خود نسبت به تعهداتی که دارد ، اقدام میکند و قطعا جبران خسارات غیراز دیه های فوتی به هزینه های فیزیکی معطوف خواهد شد . صحبت این است که پول تعمیر خودرو را بیمه میدهد ، جان ١٧هزار کشته را چه کسی باز خواهد گرداند و داغدل ١٧هزار خانواده درگیر در این پروندهها را چه کسی التیام خواهد داد . آیا بیمه قادر است غیراز جبران هزینه های درمانی مجروح یک سانحه تصادف کاری کند؟ زیبایی، سلامت و قوای جسمانی ٣٦٠هزار مصدوم و حدود ٣٠هزار ایرانی تا ابد در بستر معلولیت را چه کسی به صاحبان آنها خواهد داد؟