حذف نسخه فیزیکی بیمه شخص ثالث

رئیس بیمه مرکزی درباره حذف نسخه فیزیکی بیمه گفت: در راستای دولت الکترونیک همه سازمان‌ها برای اجرای دولت الکترونیک آماده شدند و صنعت بیمه هم از این اقدام دور نمانده است و از ۴ ماه گذشته بستر‌های ایجاد بیمه نامه ‌های الکترونیک فراهم شد و براساس آن با همه شرکت ‌های بیمه‌ای جلسه گذاشتیم و در حال حاضر ۱۰۰ درصد شرکت های بیمه‌ای برای مهیا کردن زیرساخت ‌ها و صدور بیمه نامه شخص ثالث آماده هستند .

وی افزود : در این مرحله قرار است برگه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث حذف شود و از این به بعد هر فردی که برای دریافت بیمه شخص ثالث مراجعه می‌کند نیاز نیست بیمه نامه ‌های قبلی خود را ارائه دهد ، زیرا تمام اطلاعات در سامانه وجود دارد و نرخ بیمه براساس قیمت جدید از طریق سامانه ‌های پیامکی اطلاع رسانی می‌شود .

رئیس بیمه مرکزی بیان کرد : با صدور کد یکتای ۱۰ رقمی برای هر فرد می‌تواند صحت بیمه نامه را تایید کرد و هر بیمه گذار با مراجعه به سایت بیمه مرکزی می‌توانند تمام اطلاعات خود را مشاهده کند و اگر نسخه فیزیکی بیمه نامه را نیاز دارد می‌تواند آن را پرینت بگیرد . و منبعد هیچ جایی نیاز به نسخه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث وجود ندارد و باید صحت بیمه نامه ‌ها تایید شود ، که هر فرد در هر نقطه‌ای دیگر اگر بخواهد خودروی خود را بیمه کند به وسیله کد یکتا می‌تواند بیمه نامه موثق دریافت کند .

وی ادامه داد : همه نمایندگی ‌ها بیمه موظف هستند بیمه نامه بدون نسخه فیزیکی صادر و کد یکتا و تاریخ اعتبار بیمه را به اطلاع بیمه گذار برسانند .

رئیس بیمه مرکزی گفت : از نظر پلیس و قوه قضاییه کد یکتا به عنوان بیمه نامه محسوب می‌شود و لزومی ندارد در زمان پرداخت خسارت نسخه فیزیکی ارائه شود و اطلاعات پیامک شده به گوشی موبایل کفایت می‌کند ، و در حال حاضر ۲۲ میلیون خودرو بیمه شخص ثالث دریافت کرده اند .

وی ادامه داد : در قانون اشاره شده است که بایستی بیمه نامه معتبر صادر شود و هیچ جا صحبت از صدور نسخه فیزیکی نشده است . بیمه نامه معتبر بیمه نامه‌ای است که توسط شرکت ‌های بیمه صادر می‌شود و بیمه مرکزی برای آن کد یکتا صادر می‌کند و هم پلیس راهور و هم قوه قضاییه به سیستم بیمه مرکزی وصل هستند و می‌توانند اعتبار بیمه نامه را تایید کنند .

رئیس بیمه مرکزی گفت : دفاتر فروش بیمه نامه‌ها شبکه‌ های فروش هستند و مردم از طریق نمایندگی‌ ها می‌توانند بیمه نامه صادر کنند و هدف ما به روز کردن نمایندگی‌ ها است .

وی درباره تمدید زمان صدور بیمه نامه شخص ثالث گفت : از ۲۱ اسفند سال گذشته تا ۱۵ اردیبهشت امسال براساس بخشنامه صادر شده صدور نسخه فیزیکی بیمه نامه حذف و بیمه نامه ‌های به صورت خودکار تمدید شد که در این برهه زمانی تقریبا برای حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ خودرو بیمه نامه خودرو‌ها  منقضی شده بود تمدید شد . سلیمانی گفت : براساس نرخ دیه در سال ۹۹ نرخ بیمه نامه شخص ثالث تعیین شد .

رئیس بیمه مرکزی گفت : ۶۴ میلیون بیمه نامه در سال صادر می‌شود که ۳۴ درصد آن مربوط به بیمه شخص ثالث است و نمایندگی‌ ها بخش عمده فروش بیمه نامه‌ ها را در دست دارند و ما تلاش داریم نمایندگی‌ ها را گسترش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که در زمان کرونا و زمان تمدید بیمه شخص ثالث موردی وجود داشته است که خودرویی بیمه نامه خود را تمدید نکرده باشد و بعد از تصادف ، شرکت ‌های بیمه‌ ای از تمدید بیمه نامه خودداری کرده باشند ، گفت : تا ۱۵ اردیبهشت ماه تمامی بیمه نامه ‌های شخص ثالث توسط شرکت ‌های بیمه‌ ای تمدید شد و اگر در این تاریخ خودرویی تصادف کرده باشد شرکت ‌های بیمه ملزم به پرداخت خسارت هستند ، اما از ۱۵ اردیبهشت به بعد باید حق بیمه پرداخت شود .

رئیس بیمه مرکزی درباره علت تفاوت در نرخ تخفیف حق بیمه گفت : دولت و بیمه مرکزی ملزم شده است به خودرو‌های ارزان قیمت تخفیف دهد و افرادی که جریمه کمتری دارند و خوب رانندگی کرده اند تا ۷۰ درصد مشمول تخفیف در پرداخت حق بیمه می‌شوند و حتی تاریخ ساخت خودرو نیز در تخیفیف حق بیمه نقش دارد .

جهت کسب اطلاع بیشتر با نمایندگی 6027 بیمه ایران و با تلفن های 26404205 و 26404206 تماس بگیرید .